divendres, 18 de gener del 2019

Marti Luter




Entrevista a A.Gelonch (El punt-avui 20/1/2019)

Com a col·lec­ci­o­nista de gra­vats Antoni Gelonch coneix bé Dürer, un dels artis­tes que va reno­var la ico­no­gra­fia de la història sagrada i de la Bíblia al s.​XVI. En parla en el seu dar­rer lli­bre sobre l’impul­sor de la Reforma.
Luter pre­fe­ria els gra­vats a les imat­ges pròpies del cato­li­cisme, els sants i les mare­de­deus?
El que no volia Luter era que aques­tes imat­ges ser­vis­sin per a l’ado­ració. Un dels prin­ci­pis de la Reforma lute­rana és el Solus Chris­tus, que vol dir que només Crist és inter­me­di­ari entre els homes i Déu. D’altra banda uti­litza els gra­vats per expli­car els prin­ci­pis de la Reforma. Quan clava les 95 tesis a la cape­lla del cas­tell de Wit­ten­berg, només el 12% els ale­manys saben lle­gir i el 1600 són el 25%, per tant, neces­sita la imatge per arri­bar al poble. La imatge la uti­lit­zarà per donar a conèixer la seva doc­trina i també per ata­car el cato­li­cisme i el papa.
També va valo­rar la música.
Ell diu que és una expressió de la joia de Déu i un sis­tema de sal­vació. Adapta cançons en alguns casos lai­ques però amb tona­des ja cone­gu­des per la població o cançons reli­gi­o­ses que també eren cone­gu­des i hi posa tex­tos en ale­many que refor­cen la doc­trina que vol expan­dir. Alguns diuen que Bach és el cinquè evan­ge­lista perquè la seva música de Bach, dos segles després de Luter, omple de bellesa la litúrgia lute­rana.
Quan Luter planta les 95 tesis ja feia uns anys que hi havia un rere­fons de des­con­ten­ta­ment.
He tin­gut un espe­cial interès a demos­trar amb aquest lli­bre que Luter és una baula d’una cadena. Hi va haver intents ante­ri­ors de reforma de l’Església Catòlica, de fora i de dins, els hus­si­tes, els val­de­sos, els lolards.... que no van aca­bar bé. Luter juga amb dues eines: la impremta (i els gra­vats) i l’aliança amb el poder, amb els prínceps i nobles d’Ale­ma­nya.
Se super­po­sen la impremta, el des­co­bri­ment del Nou Món i el nai­xe­ment de l’Huma­nisme. Luter trenca amb l’Edat Mit­jana?
Luter podria ser l’últim dels pen­sa­dors medi­e­vals i el pri­mer de l’època moderna. La seva relació amb el diner és encara molt de tipus medi­e­val i molt basada en la seva experiència per­so­nal: fill d’un self paid men que ges­ti­ona mines i fra­cassa i ha d’aca­bar mal­vi­vint tre­ba­llant per a un ter­cer, s’adona que és ell el que tre­ba­lla i els bene­fi­cis són per als bancs, cosa que a començaments del s.​XVI és una nova manera d’enten­dre el món, un canvi econòmic impor­tant. Aquesta relació amb el diner, amb la usura, amb els mer­ca­ders del tem­ple, no li agrada.
Va denun­ciar l’opulència i la cor­rupció i pro­po­sava retor­nar als ini­cis, a l’Evan­geli.
Un dels fac­tors que aju­den la Reforma és la cor­rupció de l’Església romana. La gent es ven la sal­vació per cons­truir la basílica de Sant Pere de Roma (indulgències) però també hi ha nobles i famílies riques que acon­se­guei­xen arque­bis­bats o bis­bats. Un cas que el rebel·larà serà el de l’arque­bisbe de Magúncia, Albert de Bran­den­burg, que com­pra l’arque­bis­bat i deu els diners a uns ban­quers. Ales­ho­res fa que una part de la venda de les indulgències ser­vei­xen per pagar aquest deute. Què sig­ni­fica un arque­bis­bat? Tenir ter­res i pos­ses­si­ons, poder. Tot això fa que la demanda de Luter de retorn a la puresa evangèlica sigui sen­tida pel poble. I també per alguns nobles que veuen que poden sal­tar-se el poder de Roma i de l’empe­ra­dor.
Luter can­via Europa. La divi­deix en dues mane­res de pen­sar.
És evi­dent que hi ha dues men­ta­li­tats que coe­xis­tei­xen i això es veu fins i tot en la cons­trucció euro­pea. L’aus­te­ri­tat lute­rana, gua­nyar-se la sal­vació a través del tre­ball i de l’hones­te­dat és dife­rent d’una con­cepció dels països del sud d’Europa, dels catòlics, que creu més en la pro­vidència i en la inter­me­di­ació i això fa con­cep­tes com­ple­ta­ment dife­rents a l’hora de cons­truir rela­ci­ons soci­als, rela­ci­ons econòmiques o rela­ci­ons polítiques.
Luter era monjo agustí. Com va encai­xar l’Església els can­vis?
Va ser tot molt pro­gres­siu. Pri­mer no se’l pre­nen gaire seri­o­sa­ment. Ell, de tota manera, té un càrrec impor­tant a l’orde dels agus­ti­ni­ans, era res­pon­sa­ble d’alguns mones­tirs. Les pri­me­res con­fron­ta­ci­ons són al si de l’orde agus­tinià però ell, que té un verb fort, poderós i con­vin­cent, con­venç els seus i atrau molta gent a tor­nar a la puresa evangèlica.
Va donar gran importància a les llengües ver­na­cles i les tra­duc­ci­ons de la Bíblia.
Con­si­dera, i aquest és un dels prin­ci­pis del pro­tes­tan­tisme, el prin­cipi del sacer­doci uni­ver­sal: tot­hom ha de tenir lliure accés a les escrip­tu­res i només les escrip­tu­res són la base de la fe. Per això cal que la Bíblia esti­gui traduïda en una llen­gua intel·ligi­ble, ell fixa la llen­gua ale­ma­nya en la tra­ducció de la Bíblia, i que la gent sàpiga lle­gir, per això demana als prínceps que seguei­xen la Reforma que hi hagi esco­les allà on hi hagi una comu­ni­tat tant per a nois com per a noies i que se’n facin càrrec els poders públics. Per con­tra l’Església Catòlica només reco­neix la tra­ducció de sant Jeroni, la Vul­gata, en llatí, incom­pren­si­ble per a la majo­ria.
Per què no va arre­lar a casa nos­tra el pro­tes­tan­tisme?
Pri­mer perquè Bar­ce­lona i Cata­lu­nya estan fora del cir­cuits econòmics on la reforma tri­omfa. En segon lloc, quan la reforma ja ha tri­om­fat als països del cen­tre i del nord d’Europa ja el ter­ri­tori s’ha blin­dat i hi ha una cober­tura perquè l’heret­gia no entri. I també hi ha la Inqui­sició, que havia ins­tau­rat la “peda­go­gia de la por”.
Luter tenia un caràcter vio­lent. Era home de fòbies i fílies.
D’amics en va tenir pocs. Té amics que pas­sa­ran a la con­dició d’ene­mics si no el seguei­xen, si no donen suport a les seves idees. Li va pas­sar amb Erasme de Rot­ter­dam, que no es va pas­sar a la Reforma i d’amics van pas­sar a ser ene­mics, i d’admi­rar-lo va pas­sar a odiar-lo.
També era anti­se­mita.
Sí, ell tenia dos odi­ats: el papat –per ell el papa és l’anti­crist– i els jueus, perquè ja li ve de l’època. Al s.​XIV hi ha els pogroms i ell al semi­nari ja rep una for­mació anti­se­mita. El 1523 escriu Jesús també era jueu perquè creu que els jueus reco­nei­xe­ran els can­vis de retorn a l’Evan­geli de la Reforma i es con­ver­ti­ran al cris­ti­a­nisme. Quan veu que això no passa els ataca de manera furi­bunda.